Trening/Velvære

Slik tar du vare på håret når du trener

17. March 2017

Jeg er et mareritt for frisøren.

Selv om jeg besitter en enkel frisyre.

Men når en trener mye og variert- blir håret fort slitt og livløst.

I løpet av én uke har jeg vært på:

– Klatreverket og fått mye kalk i håret.

– Barry’s Bootcamp der jeg svetter og hyler.

– Gått vakre Randoturer på fjellet iført lue og hjelm, i kaldt vær og ruskevind.

P8102963-e1470984028498

Jeg føler jeg må vaske håret for at det skal se noenlunde ok ut i jobbhverdagen, men dette sliter veldig på håret.

Elisarøtterud_blogg_40061-kopi-e1457968174365

Så hva i all videste verden skal jeg gjøre? Kjøpe hatt og turban? Spare til langt hår for og flette dreadlocks?

Hvor ofte bør en egentlig vaske håret sitt når en trener mye? Og hva er en kul treningssveis?

Jeg tok en prat med Andrés Valle Kløvstad. Frisør og stylist på Gevir på Grünerløkka i Oslo.

 

IMG_2141

 

Processed with VSCO with 4 preset

Gevir har to salonger i Oslo. Kjendiser er fast inventar, men stemningen er lun og koselig. Jeg må ikke pynte meg og fake kulturkapital  for å sitte i stolen her. 

KR_Gevir-lõkka_0816_2743-1200x800

 La deg friste av velduftende produkter!

Processed with VSCO with 4 preset

Her kan du lese magasiner, skravle og kose deg i grønne og inspirerende omgivelser. 

Processed with VSCO with 5 preset

 

Processed with VSCO with 4 preset

Hvor ofte bør jeg vaske håret mitt, Andrés? Jeg blir jo svett mange ganger i løpet av en uke og vasker deretter. Er det dumt?

– I teorien er hyppig vask negativt. En bryter ned syrekappa som en har i både huden og i hodebunnen med å vaske ofte med varmt vann og såpe. Det er derfor folk får tørr hud og hodebunn. 

– Som et lite alternativ vil jeg foreslå og ta en vaskedetox! Det betyr at du ikke sjamponerer håret mer enn en gang i uken, men kun skyller håret veldig godt. Ta så i litt conditioner i lengdene. Da vil du gradvis avvenne håret mot å vaske det hele tiden. 

Kan jeg ta en hårkur mens jeg trener, for så å skylle ut etterpå? Høres ikke det utrolig tidsbesparende og lurt ut?

– En hårkur har ingenting i håret og gjøre uten at det har blitt sjamponert først. Sjampo åpner opp skjellagene slik at hårkuren kan legge seg inn i skjellagene og lukke de. Tar du en hårkur på et uåpnet hår, gir det minimalt effekt. Bruk  hårkur etter sjamponering og sett deg i badstuen, hvis du vil multitaske. Varmen gjør at håret åpner seg mer og da kan kuren trenge dypere inn.

 

IMG_3067-kopi-e1457102346478

Hvor ofte bør jeg ta en hårkur og hvor lenge skal jeg ha den i håret ?

– En til to ganger i uken vil jeg anbefale som en god start. En hårkur er som regel ferdig i håret etter 10 minutter. Mange liker å sove med hårkuren, men det er helt feil. Da kan kuren legge seg som et belegg på håret om håret ditt er behandlet og det vil se livløst ut. Du kan da risikere å få et fett og livløst hår. Skriiiik! 

Hva med kulde? Jeg er ofte på fjellet og da opplever hud og hår store temperaturforandringer. Blir håret skadet av kulde og varme, slik huden blir?

– Selvsagt! For å beskytte håret må du kure og bruke varmebeskyttende preparater. Når du veksler mye mellom kulde og varme, så tørkes håret veldig lett ut. Da trenger håret FUKT. Masse fukt.

– Tenk på hår og hud som ganske like organer. Tørr hud og tørt hår trenger fukt. Skadet hud og skadet hår trenger proteiner.  En hårkur vil forebygge, bevare og ikke minst glede håret ditt. 

Hva er en kul treningssveis for deg?

– Fletter. Hvis du ikke er redd for å møte et blikk på trening, så er fletter den beste måten å få vekk håret på. En caps setter merker, lukter surt og blir raskt et irritasjonsmoment på treningen. Vær kreativ. Kjør på- lag noe kult. Flett sidelengs for eksempel! Kun fantasien setter stopper. 

FullSizeRender 8

 

En pariserflette holder håret på plass, og ser dessuten stilig ut. 

FullSizeRender 7

Er dette min nye sveis når jeg klatrer, mon tro? 

FullSizeRender 2

 

FullSizeRender 6

 

 

FullSizeRender

Kun fantasien setter flettestopp. 

FullSizeRender[2]

Jeg bruker lue og hjelm på fjellet. En #luesveis look, blir neppe i motebildet med det første.

– Det stemmer. Bruk tørrsjampo. Rufs opp håret og skap volum, sier Andrés. 

IMG_3622-e1476525974460

Tørrsjampo gjør susen! Men bruker du mye får du raskt samme sveis som Sonia Rykiel. Alt med måte! 

Hva med all kalken jeg får av klatringen, da? Det skaper en rocka look, men det ser veldig tørt og usunt ut, synes jeg.

– Da skyller du håret godt og får litt fukt i lengdene. Det fikser biffen.

Og når jeg har svettet på Barry’s?

– Det holder å skylle håret godt i vann, og så bruker du litt conditioner på tuppene etterpå. 

Tusen takk for SOS-tips, Andrés!

 

3 tipsprodukter:

Processed with VSCO with 4 preset

Blåsjampo gjør at hårfargen din holder seg. Denne bruker jeg to-tre ganger i uken. 

Processed with VSCO with h2 preset

Eeeeelsk! Denne serien fra Shu Umura dufter så godt at det går litt rundt for meg. Her har de sågar inngått et samarbeid med kunstneren Murakami. Og nå har han utstilling på Astrup Fernely museet i Oslo. Gå å bli inspirert! 

IMG_3593-e1476525270427

Tørrsjampo redder enhver hårlook. Kjøp reisestørrelsen, så har du den alltid med i vesken!

IMG_1139

 

Ses på trening!

(Fotocred: Girlcrush, Gevir, privat)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply