Trening/Velvære

8 effektive hjemmeøvelser mot stiv kropp

5. October 2015

(Foto: @fotobakken)

Selv om jeg er en aktiv kanin og dedikert merkejeger til Birken, trener jeg mye feil. Mye feil.

Dette har resultert i at jeg har en skjev og krum rygg, stive hoftebein, og smerter i knærne.

_DSC3377

(Foto: @fotobakken)

Jeg får virkelig høre det av min PT. Lås sykkelen i kjelleren, sier han. Mmm, nikker jeg og forstår alvoret.

Selv om vi elsker å leve i nuet- bør vi også tenke langsiktig. 

Derfor jeg fått hjemmelekse av min PT Ronny Døhli på Raw Trening.  Enkelte av disse øvelsene minner meg mistenkelig om Trim for Eldre, men de svir.

#I samarbeid med Raw Trening

Sjekk ut disse smarte videosnuttene som kommer under. Øvelsene kan du gjøre hvor som helst!

Dagens oppfordring: Hvorfor ikke gjøre et par øvelser før lunch på kontoret? Få med alle sammen?

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 1

_DSC3159

Øvelse 1: Sideliggende rotasjon av overkropp – Følg hånden som du beveger med blikket og pust ut samtidig som du roterer.

Jeg trenger litt hjelp siden kroppen er stiv som en gulrot.

 

_DSC3180

(Foto: @fotobakken)

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 2

Øvelse 2: Skulderbevegelse – Hold en konstant liten knekk i albuene og hold så smalt du klarer uten å måtte kompensere.

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 3

Øvelse 3: Squat to stand – Når du sitter nede forsøk å holde rett tygg og press brystet frem, mens når du strekker slipper overkroppen og hodet ned mot bakken.

De 3 første øvelsene er mobilitetsøvelser – spesifikk oppvarming før styrkeøkten og for at man skal jobbe for å utnytte sitt bevegelighetsutslag.

IMG_3823

(Foto: Linda Kvam Bjørkum)

Dette vil jeg helst gjøre, men om et par år vil det ikke gå, hvis jeg ikke gjør som Ronny sier.

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 4

Øvelse 4: Hang ups med strikk Start bevegelsen med å trekke ned skuldrene for deretter å fortsette bevegelsen til du har haken over stangen. Jobb med å presse brystet frem også på toppen. Bruk en strikk eller lingende for å få litt hjelp til å kunne gjennomføre med god teknikk.

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 5

_DSC3241

Øvelse 5: Bulgarsk utfall med vekt. Sett et så langt steg frem slik at når du bøyer ned vil ikke kneet passere skotuppen. Bøy ned slik at bakerste kneet berører gulvet før du presser opp med hovedtygnden på fremste ben.

_DSC3275

 

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 6

Øvelse 6: Push ups Hold litt bredere enn skulderbreddes avstand mellom hendene og i brysthøyde. Senk rolig ned før du presser opp og hold helt strak kropp i hele bevegelsen

_DSC3292

 

_DSC3301

 

_DSC3335

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 7

Øvelse 7: Et bens glute brigde Legg et ben på en kasse/benk med ca 90 grader i kneleddet. Press hoften opp mot taket, mens du holder det andre benet i luften.

KLIKK DEG INN PÅ: Øvelse 8

Øvelse 8: Dips med strikk e.l. Hold et godt grep i stengene og legg deg litt fremover før du går ned til ca 90 grader i albueleddet før du presser opp. Bruk en strikk eller lignene for å assistere bevegelsen og gjennomføre med god teknikk.

Test dem ut!

Jeg ønsker dere en god start på uka!

 

_DSC3214

( Alle foto unntatt der jeg løper i Lærdal: @fotobakken. Tusen takk!)

 

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply WilliamMr 27. May 2016 at 02:22

    I am so grateful for your forum.Really looking forward to read more. Want more. Zeches

  • Leave a Reply to WilliamMr Cancel Reply