Trening/Velvære

10 tips til Birken. Del 2 av insiderguiden min.

8. February 2016

Yeah! Jeg håper du ble litt mer motivert?

Vel, i dag skal du få de siste 5 tipsene fra meg.

Enten du er mål- eller merkejeger, vil du få nytte av disse.

 

  6. 3,5 kilo på ryggen  

Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet. Det er et absolutt krav at sekken skal inneholde følgende utstyr/bekledning:

– Vindtett jakke og bukse (med lange ermer/ben)

– Tørt undertøy eller ekstra isolerende lag

– Votter

– Lue

– Balaklava/buff/headover

Ta også med skismøring, mat og drikke og tørre sokker- du er klissvåt på beina når du ankommer målområdet.

I min sekk har jeg alltid 0,5 liter Coca Cola, sportsdrikke, i tillegg til matpakke som jeg spiser før rennet.

Det er en rekke mat- og drikkestasjoner under rennet, så ikke vær bekymret.

Når du kommer i målområdet får du varm suppe. Gjett om den smaker!

Mange sverger til camebak. Er det kaldt ute, vil jeg fraråde dette da du vil slite med å drikke fra den- til tross for isolering. Da går du bare med ekstra vekt på ryggen.

Husk at vekten på sekken blir sjekket rundt målområdet- ta ingen sjanser!

 

2016-01-16 10.42.24-2

TIPS: Har du lagt reisevesken din på transportlastebil fra Rena til Lillehammer- bruk en bag som tåler vann. Pakk gjerne i poser – slik at klærne dine er tørre når du henter bagasjen på Håkons Hall på Lillehammer.  Bagen din ligger ute til du henter den, og tåler den ikke vind og vær- kan klærne dine risikere å være våte.

Husk tørre sko! Personlig smetter jeg alltid inn i UGG etter renne, da tærne er vonde etter skiskoene.

 

IMG_3941

Ja, Birkebeinere har også designervesker. Men den bruker du seff ikke i løypa. 

 7. Kosthold  

Det går i havregrøt og pasta med kylling uka før Birken. Dette er tradisjonskost for mange merkejegere.  Mitt beste tips er: Ikke la deg stresse av alle kostholdsrådene du leser!  Lev som du pleier. Spis sunt og variert.  Jo mer du tukler med kroppen, desto mer forvirret vil den bli.

 

Elisa Røtterud, blogger og eventyr reiser

 8. Restitusjon

Unn deg premiering som også er helsevinnende.  Lar du ikke kroppen få mulighet til å hente seg inn igjen, vil prestasjonskurven gå nedover i stedet for oppover. Restitusjon er like viktig som selve treningen.

Jeg tar et varmt bad med aromatiske oljer for å få musklene til å slappe av. Dette gjør jeg to ganger i uken og det føles utrolig godt for kropp og sjel.

Hvorfor er restitusjon viktig?

For en idrettsutøver er det i hovedsak to mål med restitusjon etter trening og konkurranser:

1)  Gjenopprette forstyrrelser i kroppen forårsaket av fysiske belastninger og dermed bedre tilpasningen til å tåle stadig større treningsbelastninger.

2)  Gi tilstrekkelig hvile mellom treningsøktene for å forhindre overtrening, belastningsskader og sykdom.  Kilde: Olympiatoppen

 

fotosara__3-kopi

 9. Forebygge skader  

Toppidrettsutøvere følges tett av et profesjonelt behandlingsapparat hele sesongen. De vil til enhver tid analysere og vurdere formkurve og kroppens funksjon. Når Northug er stinn i beina, legger han seg på benken og får triggerpunktmassasje og muskulær akupunktur.

Toppidrettsutøvere tar tak i sine plager på et mye tidligere tidspunkt, får behandling og trening som forebygger. Mosjonister derimot venter ofte i det lengste, og håper det går over. Når det utvikler seg til en skade, er ofte store deler av sesongen borte, og det er mer utfordrende og tidkrevende å behandle.

Gjør som proffene lytt til kroppen, kom deg raskt til behandling og unngå lange skadeavbrekk.

 10. Tenk teknikk!

Pang! Startskuddet går. Nå gjelder det ikke å la seg stresse av andre. Ikke brenn kruttet for tidlig!  Legg deg bak en rygg du kan følge- er et smart valg.

Du kan også dele rennet opp i etapper, for å bevare motivasjonen.

Rena til Skramstadsetra er én etappe, deretter opp til Kvarstad, så er Sjusjøen og nedoverbakkene til Lillehammer siste innspurt.  Vær fokusert! Tenk teknikk. Hele tiden!

– Hold blikket i løypa og ikke bekymre deg over de sige oppover bakkene som kommer.

– Ha løypevett!

 

PicMonkey Collage90000000

 

XOXO

Elisa

Jeg debuterte på Birken i 2010. Da hadde jeg ikke hatt langrenn på beina siden ungdomsårene. Fra å være en glad måljeger er jeg i dag en engasjert merkejeger.  Når jeg ikke er i langrennssporet finner du meg på en fjelltopp, på vidda eller i skogen.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Monica Øien 11. February 2016 at 16:15

    Jeg trenger ski PT!!!!!!!

  • Leave a Reply