Glem Gucci! Den virkelige kule mokasinen er fra Aurland. Ei lita nasjonalromantisk bygd på Vestlandet omkranset av fjell og fjord. Vi snakker altså om kortreist mote.
La oss se litt på skoen som har tatt av i Tokyo, og som debuterte på Oslo Runway på Holzweiler sin visning i høst.
Glem Gucci! Det er kortreist mote som gjelder.
Jeg befinner meg på Flåmsbanen. Når jeg skal til Lærdal for å besøke Sherpa som er bærbonde der, unner jeg meg av og til turen med tog fra Oslo-Myrdal, for så å sitte på denne eventyrlige Flåmsbanen. Der henter min kjæreste meg og så kjører vi gjennom Flåm og Aurland, før vi kommer til den skumle Lærdalstunnellen til gården hans. Vi stopper alltid i Aurland. Enten for å kjøpe brød hos bakeren eller unne oss en is. Og der oppdaget jeg altså Aurland skoen. Skoen som har tatt av i Tokyo.
(Lærdalstunnellen er alltid like merkelig å kjøre gjennom.)
Jeg stoppet litt ekstra denne gang, og tok en liten kaffiprat med markedsdirektør i Aurland skoen Mette Bakketun, daglig leder i Aurland Skofabrikk.
– Aurland! For ei, trivelig lita bygd. Hvordan vil du beskrive den?
Aurland Skofabrikk ligger helt inntil Aurlandsfjorden med utsikt mot høyreiste fjell. Det finnes knapt en arbeidsplass med finere utsikt. Fabrikken har store vinduer ut mot et landskap som endres hver dag hele året. Fabrikken ligger i den lille bygda Aurland, og det er ca 1750 innbyggere i hele kommunen. Alle kjenner alle, og historien til Aurland Skofabrikk ligger i genene til de aller fleste som bor her.
– Dere får besøk av tusenvis av turister hvert år: Ryktene sier at japanerne har tatt med seg skoen hjem- og at den er blitt hipp i Tokyo?
Takket være Flåmsbanen og den flotte naturen her innerst i Sognefjorden får vi besøk av over en million turister hvert år. Det er flere og flere som har fått kjennskap til Aurlandskoen – eller Penny loaferen from the fjords of Norway som den markedsføres som utenfor Norge. Det er mange mennesker som blir mer og mer beviste på godt håndverk og på hvor og hvordan produkter lages. Japanere har alltid vært opptatt av godt og ekte håndtverk, og Aurlandskoen har derfor blitt veldig populær hos de. Etter et samarbeid med det Norske designselskapet Haik, som har gjort noen «funky» versjoner av skoen, har Tokyo fått øynene opp for Aurland Skofabrikk. Vi har i dag flere forhandlere i Japan.
– Aurland skoen har spennende historie. Fortell litt om den.
Nils Tverranger heter mannen som startet historien om Aurlandskoen. Han emigrerte til USA engang på slutten av 1800 tallet, og der ble han inspirert av mokasinene til Iroquois indianerne. Han kom tilbake til Norge på begynnelsen av 1900 tallet, og startet da opp som skomaker i Aurland. I Aurland var den såkalte Teseskoen populær og det fantes allerede noen skomakere i bygda. Nils designet en sko som var inspirert av både Teseskoen og den indianske mokasinen, og dermed så den første Aurlandskoen dagens lys. Tidlig på 1930 tallet ble den første Aurland Skofabrikk startet, og det ble så populært med Aurlandsko at det på et tidspunkt var 19 små fabrikker bare i Aurland. I 1959 ble det produsert 100.000 par med sko, og skoen ble da også produsert i USA som Weejuns hos Bass Company. På 1960 tallet ble flere av fabrikkene lagt ned, og i dag er det kun 1 fabrikk igjen i Aurland!
– Hvordan vil du beskrive Aurland skoen?
Aurlandskoen er en god mokasin, som man bør kjøpe litt trang. Skoen er laget av skinn, og skinn utvider seg. Etter en liten stund former skoen seg etter foten, og man blir nesten avhengig av de.
– Hvem bruker den?
For noen år siden var gjennomsnittsalderen på Aurlandsko-kjøperen ca 70 år. Etter noen endringer og en del merkevarebygging er nå gjennomsnittsalderen gått ned til ca 40 år. Flere og flere har fått øynene opp for kvalitet og lokalproduserte varer, og der er jo Aurlandskoen midt i blinken!
– Kvalitet og kinfolk. Dette er ord som er blitt viktige. Vi ønsker oss kvalitetsorientert kortreist mote.
Ja! Dette passer for Aurlandskoen. Alle sko, vesker og belter er håndlaget i Aurland, og dermed har vi god kontroll på kvalitet.
– Er dette anti-mote som er blitt mote?
Mote går alltid i bølger, og til en hver tid er det en eller form for retro mote som kommer tilbake. Mokasinen har vært i motebildet lenge, men når det gjelder Aurlandskoen med sin spesielle stil så er det kanskje en anti-mote som nå har blitt moderne igjen. Vi ser interessen fra unge design-studenter og unge amerikanere, som synes alt det forfedrene hadde med seg til USA er spennende. Personlig tror jeg ikke at Aurlandskoen vil vinne dagens norske ungdom (13-18 år) men at det blir en sko som unge voksne og aldersgruppene oppover vil like.
– Mokasin trenden har fått en renessanse, mye takket være merker som Gucci. Har dere merket noe til dette?
Ja, mokasinen vært i motebildet en stund, og de vi merker mest etterspørsel fra nå er menn som ønsker seg gode kontorsko. De ønsker seg sko med høy kvalitet og litt særpreg. Dette er og markeder vi ønsker å kommer mer inn på. Som for eksempel kontorsko til menn på Wall Street og i business området i Tokyo.
– Aurland skoen kommer i ulike modeller- hvem er din favoritt?
Nå kan man i prinsippet designe sin egen sko. Man kan kombinere farger og såler på kryss og tvers om man ønsker det. Vi har de siste årene eksperimentert med vegetabilske skinn som vi nå har testet på sko. Vegetabilsk skinn har en litt mer miljøvennlig garvingsprosess, der skinnet er farget sammen med naturlige taniner som for eksempel eik, bark osv. Dette gjør skinnet litt mykere og jeg har testet et par sko med en nydelig naturell farge som bare blir mer og mer fin ettersom tiden går. Vi har og laget vesker i denne type skinn, og de har blitt revet vekk fra hyllene!
– Jeg hører rykter om nok et spennende designersamarbeid…!
Aurlandskoen har i de senere årene samarbeidet med flere designere! Vi har fått hjelp til å utvikle flotte vesker bland annet. Tidligere har vi også samarbeidet med designselskapet Haik, som har laget sine egne versjoner av Aurlandskoen. Nå i høst har vi flere spennende samarbeid på gang! Så følg med!
Foto:
Visitnorway, Holzweiler, Girlcrush
2 Comments
Eeeh, HAiK har jo brukt skoen aktivt siden 2013, så Holzweiler er ikke akkurat nyskapende, kanskje snarere copycats?
http://www.haikwithus.com/aurlandskoen/
http://capsuleshow.com/wearethemarket/haik-aw13-lookbook
Kjempekult at Aurlandssko sprer seg! Dei er jo kjempekule! 🙂