Trening/Velvære

Yoga ble redningen min!

2. October 2018

Namaste som det heter på fagspråket,

De siste fire ukene har bestått på store forandringer. Positive forandringer. Men forandringer. Og en blir forvirret av forandringer i tilværelsen. Slik er vi mennekser.

Jeg har regnet at jeg sykler 3 mil hver dag til og fra jobb. Etter jobb eller før jobb, trener jeg.  Og mellom syklingen og treningen er jeg i ny jobb. Drømmejobben om jeg får lov til å si!

Jeg har googlet at psykologer mener at vi mennesker er relativt forvirra  det første halve året i ny jobb. Fordi det er så mange nye inntrykk. Jeg synes nok at dette var litt i å ta, men det får bli mellom oss.

Det er helt normalt at en føler seg ganske sliten, forvirra og til tider ubrukelig når en starter i ny jobb. Men da må en bare ta seg i nakken. Tra grep. For en er ikke udugelig. Da hadde en jo ikke fått jobben i utgangspunktet!

Men at det er mange inntrykk må fordøyes, det er korrekt.

Derfor har jeg startet fast med yoga igjen.

Jeg er stiv om en pinne, men det driter jeg i. Jeg gjør det- fordi jeg trenger det. Fordi jeg blir i euforisk humør etterpå. Fordi jeg får puste. Og fordi jeg liker bevegelsene.  (Jeg gjør bare vinyasa) Og fordi jeg får selvtillit av det. Hey,  jeg er ikke ubrukelig jeg!

Det finnes utallige former for yoga. Hvilken form som passer deg og din kropp kan du lese om HER.

Det jeg skriver her er jo ikke revolusjonerende, for alle vet at yoga hjelper mot stress, mot stive kropper og for å bringe deg til en intens tilstedeværelse.

Men i stedet for at jeg skal lire av meg hvorfor yoga har hjulpet meg- synes jeg det er bedre å få dette av ekspertene.

Vibeke Klemetsen er min yogaguru på en måte. Vi møtes egentlig mest som venninner, men jeg har stor respekt for hennes dedikasjon og ikke minst erfaring innen faget yoga. 

Hvorfor bør vi gjøre yoga, Vibeke?

– Yoga gjør at du styrker kroppen, spenner av og reduserer stress.

– Dyptgående og rolig pust senker produksjonen av stresshormoner i kroppen.

– Yoga virker positivt på fordøyelsen i og med at de indre organene i magen masseres. 

– Pusten og øvelsene virker rensende, øker forbrenningen og forbereder stoffskiftet. 

– Det skjerper sansene dine, justerer blodtrykket og stimulerer hormonproduksjonen. 

– Fysisk blir du mer fleksibel, utholdende, bindevevet blir strukket, du smører kroppen, styrker musklene og skjelett, får bedre holdning og blir sterk. 

– Yoga kan føre til at du justerer ubalanse i kostholdet ditt og matvanene dine

Yoga kan fungere som et effektivt verktøy for å skape balanse i hverdagen, både på det fysiske, mentale og åndelige planet. Ordet yoga betyr forening, og det handler om å skape forening mellom pust og bevegelse, kropp og sjel, mellom deg som person og universet.  En forening som gir deg muligheten til å nå ditt fulle potensial, gi deg energi, bevissthet og liv. Utfører du yoga hver dag, vil du straks merke forandringer. Både på kropp og sinn og sjel. Det er en treningsform som åpner opp for strømmer av energi gjennom kraftsentrene i kroppen og når det skjer vil du oppnå en balanse som gir deg mer energi.

Øvelser og pusteteknikker roer sinnet og løsner opp i spenninger og stress, samtidig som det bygger styrke og konsentrasjon. Du vil også oppdage at innstillingen din til livet endrer seg, du blir mer åpen og fleksibel, og hormonene dine vil balanseres slik at det blir enklere å takle stress og utfordringer i hverdagen. 

Jeg har en guru til, jeg. Ja du store min, jeg er grådig på guruer. Monica Øien som driver Core Balance er et leksikon innen trening. Jeg trener hos Monica, og føler at jeg skylder henne så mye. Som hun har hjulpet meg!

Monica Øien som du forresten kan finne bloggen til HER.

Hvorfor er yoga så bra, Monica?

Yoga er både en fysisk praksis og en spirituell der du åpenbart tøyer kroppen men også hodet. Gjennom denne prosessen helbreder du både kropp og sjel. Rent konkret kan man for eksempel tenke at en bakover bøy stilling runder ut ryggraden der alle nervene befinner seg – noe vi trenger da vi sitter mye i stol og kjører bil. Så mye som 85% opplever en eller annen gang ryggsmerter. MEN så kan en bakoverbøy også være beroligende for oss da det sitter mye uro og angst i brystet. 

Husk bare at man ikke trenger å gjøre “mindblowing poses” – ihvertfall ikke for helsens del, yoga skal strekke muskler og ikke ledd, våre ledd har nemlig et begrenset bruksområde! Når stivheten gradvis forsvinner etter yoga trening vil også tålmodigheten og utholdenheten bli sterkere.

Jeg har flørtet mye med yoga de siste årene, og dette forteller jeg i mange av mine foredrag.

Sist gang jeg var på et yogaeventyr var i Goa, India. Og den dagboka finner du HER.

Yoga. Just do it.

Solhilsen

fra nyfrelst vinyasa student

XOXO

Elisa

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply