Trening/Velvære

5 grunner til å gjøre yoga i sommer. 

19. June 2019

Ta med yogamatte i sommer!

 

1. Fysiske fordeler.

Ta med matta på hytta, stranda eller fjellet! 

Intense yogaformer som Ashtanga, Vinyasa, Hot Vinyasa og andre former for Power yoga vil gjøre kroppen din (og ikke minst tankene dine) sterkere. 

Dessuten er det en genial uttøying etter en lang fjell- eller svømmetur. 

Du vil utvikle fokus, tålmodighet og selvbevissthet. 

 

2. Yoga lindrer smerte.

Yoga praktisert under veiledning av en kunnskapsrik, utdannet lærer kan brukes som en alternativ form for smertebehandling.

Mange studier har påvist effekten av yoga på pasienter med ryggsmerter, leddgikt, vanskelige graviditeter, hodepine, hjertesykdom og mye mer. Selv idrettsutøvere som trener Yin eller Restorative yoga vil oppdage at deres skader og smerte etter trening reduseres.

Men yoga gir også uoppdagede bonuser som i form av forbedret fordøyelsessystemet, bedre sirkulasjon og mykere ledd.  

 

3. Yoga lindrer stress.

Ja, sommerferie kan også være stress for mange. Ta en time out- få en me-time!

Gå på YouTube og lær hvordan du får den berømte yoga-pusten. Ordtaket “ta et dypt pust”, vil få en helt annen betydning etter du har lært yogapusten! 

 

 

4. Gir deg lyst deg lyst…

Hvis du vil skru opp varmen i soverommet eller eller teltet, vil en yogaøkt gjøre susen!

Forskning sier at yoga kan øke lysten!

5. Gir deg godt humør!

Studier tyder på at øving av yoga kan øke humøret ditt. Namaste til det. 

Noen kaller det for ”yogahigh”. Endorfinene kicker inn!

Men det er kanskje ikke så rart? Når en kombinerer pust med bevegelse- får en renset kroppen og da blir en gjerne blid!

(Foto: Vibeke Klemetsen/ Run & Relax)

 

Ta med matta i ferien!

(Kilder: Huffingtonpost, doyouyoga.com)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply


Warning: Unknown: [ext-deprecate]:Invalid out q in Unknown on line 0